Korikori & Kaaimannen spotten! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jor en Juul - WaarBenJij.nu Korikori & Kaaimannen spotten! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jor en Juul - WaarBenJij.nu

Korikori & Kaaimannen spotten!

Door: Juul & Jor

Blijf op de hoogte en volg Jor en Juul

21 Oktober 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo lieve fans van ons,
Weer even een update uit het nog steeds warme Paramaribo. De vorige keer dat we onze blog schreven was Jorien weer een jaartje wijzer (en ouder geworden) en was de bibliotheek helemaal netjes opnieuw gestickerd.

Vorige week woensdag begon het echte werk en startten we om 8.00 uur met het testen van groep 5. Na dag 1 hadden we zo’n veertig Surinaamse kinderen voorbij zien komen en met bezwete okseltjes gingen we op het fietsje terug naar huis. Die dagen erna zagen we nog zo’n 160 kinderen voorbijkomen en ze waren allemaal even lief en schattig. De resultaten waren soms wel schokkend wanneer een kind van groep 8 net aan het niveau van groep 3 haalde. De leerkrachten schrokken hier “gelukkig” net zo van als ons. Als om 13.00 uur de bel gaat en alle kinderen naar huis gaan, duurt het niet lang voordat de leerkrachten ook naar huis gaan. Voor half twee zitten wij alweer lang en breed op ons balkon en hebben we nog de hele middag om leuke dingen te doen!

Vorige week donderdag is onze eerste gast op de Zanderij (vliegveld) gearriveerd voor maar liefst 2,5 week. Juul kon de spanning goed onder controle houden en rond 15.00 kwam de taxi om naar het vliegveld te rijden en daar Quint op te halen. Na enige vertraging en lang wachten was het all you need is love moment eindelijk daar. Donderdagnacht was meteen de eerst nacht dat we gescheiden van elkaar zouden slapen, en dat een heel weekend lang! Jorien in het oude huis aan de Prinsessenstraat en Quint nam Jorien haar plek in. Dat weekend namen Juul en Quint het er goed van in een mooi hotel in de stad. 3 dagen lang dobberden ze op een luchtbed en relaxten ze aan het zwembad.

Vrijdag was het een nationale vrije dag (Dag van de Marron) in Suriname en was er een groot feest in de Palmentuin. In de tuin waren verschillende eettentjes en kledingkraampjes met mooie Surinaamse spulletjes. En je raadt het of niet tussen de Surinamers zagen wij twee echte bakra’s lopen en ja, het waren Quint en Juul. Die vrijdagavond ging Jorien met wat oude huisgenoten richting Parabello waar een fullmoonfeest werd georganiseerd op het strand. Na het feest gingen we rollend onze hangmatten in en de volgende dag was er een relax dag aan het strand. Bij Juul en Quint in het Torarica was er zaterdagavond een groot sponsorfeest voor het goede doel waar ze lekker Surinaams eten hadden en goede muziek. Zondagochtend ging de wekker al vroeg bij Jorien voor een rondleiding in Fort Zeelandia. De gids vertelde van alles over de geschiedenis van Suriname en er waren nog veel restanten in het museum te vinden. ’s Avonds werden we weer herenigd en maakten we lekker wraps. Die avond gingen we vroeg naar bed om de verloren uurtjes van het weekend maar even in te halen.

Maandagochtend waren de twee groepen 7 aan de beurt en ’s avonds gingen we met al het bezoek uit Nederland lekker uiteten bij een leuk tentje in de stad. Dinsdagmiddag gingen Juul en Quint nog even lekker chillen bij het zwembad en ’s avonds was het moment daar voor Quint om echte Surinaamse roti te proeven. Nouu… daarna konden er wel wat flessen water tegenaan want het was weer lekker Surinaams pittig! Woensdagavond stond onze wekelijkse sportactiviteit op het programma. Rond 7uur sprongen we het water in en een uur later kwamen hadden we 1,7 kilometer banen getrokken.
Donderdagmiddag hadden we alle groepen op leesniveau getest en was het alweer tijd voor weekend! Die middag lekker naar het zwembad en ´s avonds uiteten bij de Chinees en niet zomaar een Chinees restaurant maar een tapas-Chinees! Die vrijdag sprongen Juul en Quint op de fiets naar Peperpot om aapjes te spotten maar helaas, de aapjes hielden zich verstopt…. Na de fietstocht gingen ze lekker eten bij de waterkant waar je een mooi uitzicht hebt op de Surinamerivier en al het Surinaamse eten 24 uur per dag te verkrijgen is.

En alsof we nog niet genoeg weg waren geweest, stond de volgende trip alweer op de planning want ook Quint wilde wel wat zien van Suriname. Zaterdagochtend werden we tegen 11uur opgehaald (de afspraak was tien uur…) om een nachtje in een lodge op het water te slapen op het meer dat Bigi Pan heet. Na vier uur in de auto en nog een uurtje met de boot kwamen we aan op een prachtig meer waar maar enkele huisjes op palen in het water stonden. Het meer is bekend om de vele soorten vogels die er leven en de meest bekende vogel – de rode ibis- hebben wij natuurlijk als echte vogelspotters gespot!

’s Middags gingen we mee vissen vangen en dit keer niet met een hengel maar met een houten stok. Na een half uur slaan met een stok in het water was het resultaat 13 vissen! En nu zullen jullie vast denken: hebben jullie vissen doodgeslagen? Nee hoor, we hadden een net opgehangen in het water en door het slaan met de stokken joegen we ze zo ons netje in. ’s Avonds na het eten stond het kaaimannen vangen op het programma. Echter ging het dit keer niet zo gemakkelijk als de vorige keer. Ze hielden zich goed verscholen want pas na ruim anderhalf uur zoeken, vonden we de eerste kaaiman die met zijn glimmende oogjes uit het water stak. De bootsman deed even heldhaftig en trok hem zo het water uit. Op dat moment voelden wij ons wel heel stoer omdat de andere groep er nog geen een had gevangen maar even later riep de andere groep ons om hen te komen helpen met een kaaiman die ruim 1,76 meter was en een gewicht had van 40 kilo!! Met vier man kregen ze hem de boot in en voeren we terug naar de lodge.

’s Avonds sliepen we op het water en vielen we met het geklots van het water onder onze kamers in slaap. De volgende morgen gingen we na het ontbijt lekker rollen in een heel groot modderbad. Dat modderbad was het begin van de Atlantische oceaan. Je bent echt gewichtsloos en om je een beetje te bewegen moest je echt tijgeren door de modder. Je snapt wel hoe we eruit zagen na dat badje……

Het weekend op Bigi Pan was zoals alle andere tripjes weer geweldig!

Liefs Juul & Jor!

• 21 Oktober 2014 - 21:01

Nanick:

Wat leuk om weer wat van jullie te horen!
    Echt leuke dingen maken jullie mee zeg!! Om jaloers op te worden!!

Heel veel plezier nog de komende weken!

liefs Nanick

• 21 Oktober 2014 - 21:37

Kitty:

Met veel plezier gelezen. Superr. Xxxxx

• 22 Oktober 2014 - 17:49

Sylvia:

oh wauw! Volgens mij heeft Quint ook een leuke tijd daar gehad! Wat maken jullie een hoop mee!!! Veel plezier nog!