Sightseeing Suriname!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jor en Juul - WaarBenJij.nu Sightseeing Suriname!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jor en Juul - WaarBenJij.nu

Sightseeing Suriname!!

Door: Juul en Jor

Blijf op de hoogte en volg Jor en Juul

16 September 2014 | Suriname, Paramaribo

Daar zijn we weer, alweer bijna twee weken in Suriname! Ondertussen al wat meer gewend aan de temperatuur, de cultuur en de mensen.

De week begon met een bezoekje aan de Kangoeroeschool waarvoor wij naar Suriname zijn gekomen (we zijn hier niet alleen voor de vakantie haha). We werden heel hartelijk ontvangen door de directrice die ons meteen de hele historie van de school heeft verteld. De school bestaat al 40 jaar en is begonnen als een "huiskamerschooltje". Ondertussen is deze uitgegroeid tot één van de beste scholen van Suriname! Jaja zelfs met digi-bord! De eerste weken zullen we alle leerlingen testen op leesniveau (onze dank gaat uit naar Mieke!!) en daarna gaan we aan de slag met ons onderzoek. Tussendoor natuurlijk ook nog een beetje lesgeven!

En toen was het woensdag.... We gaan op onze eerste trip! De wekker stond al om 7 uur, zodat we om 8 uur naar Berg en Dal konden vertrekken! Hier gingen we op 40 meter hoogte tussen de bomen roetsjen op een kabelbaan. Na twee uur aapje spelen werd het tijd om weer in de Land Rover te stappen naar Brownsberg. Hier werden we door de brulapen ontvangen met jawel, gebrul. Het klinkt alsof er een misdrijf wordt gepleegd en je kan het geluid op meters afstand horen. Na een rondleiding op het terrein begonnen we onze tocht naar de Mazaroni waterval. Een supermooie trip tussen metershoge bomen in een tropische warmte. Eenmaal aangekomen natuurlijk even zwemmen en poseren onder de waterval! Bij terugkomst op het kamp de hangmatten voor de nacht ophangen (ja, we slapen buiten!) en daarna lekker eten. De nacht was koud, dit waren we niet meer gewend hier! Maar het uitzicht vanuit de hangmat maakte alles goed. Wakker worden door de vogels, brulapen en het opkomende zonnetje liet ons alle kou meteen vergeten!

Die dag hebben we nog een tocht gemaakt, deze keer naar Witi Kreek. Toen we terugkwamen gingen we op naar de volgende slaapplaats: Ston Eiland! Dit is een schiereiland in het Brokopondo meer met een soort van vakantiehuisjes om in te slapen. Hier weer lekker zwemmen en eten en je raadt het al.... we sliepen heerlijk!

De volgende ochtend voeren we in een korjaalboot over het Brokopondomeer om piranha's te vangen. Natuurheld Jorien had na een paar seconden beet en Julia, tsja... helaas niet ;). Na deze spannende trip op naar een bekende historische plek: Joden-Savanna. Hier woonden vroeger de Portugese Joden en dit was een belangrijke plaats ten tijde van de slavenhandel. Helaas was alles door de natuur overgenomen en stonden alleen de oude synagoge en wat grafstenen er nog. Toen was het tijd om af te koelen in Blaka Watra, hier ook wel een colarivier genoemd. Het water is bruin en dat komt door de wortels en bladeren van een bepaalde palm. Na een terugreis van twee uur waren we weer in het drukke maar altijd gezellige Paramaribo!

Voor een impressie van onze trip: check het programma Atlas (aflevering 4) op uitzending gemist!

Na een dag van uitrusten, wasjes draaien en foto's terugkijken stond het volgende tripje alweer op het programma: met het hele huis een dagje zon, zee, strand en hangmatten op Overbridge! De huisbaas kwam langs met zijn bootje en toen mochten we meevaren op de Surinamerivier. En ja.... ook wij mochten even sturen!

Je verwacht het zeker wel, het volgende tripje staat alweer in de planning! Aankomende vrijdag vertrekken we voor vier dagen naar Apiapaati waar we kennis gaan maken met de oorspronkelijke bevolking, cassavebroden gaan bakken, jungletochten gaan maken, de ananasberg gaan beklimmen en nog veel meer leuks!

Daarna zal het echte leven toch echt gaan beginnen.... Maar tot dan:
VAKANTIE!

Liefs, Jor en Juul

• 16 September 2014 - 21:22

Sylvia:

Ik heb met veel plezier jullie verslag gelezen. Enig! Ik kijk al weer uit naar het volgende verslag! Have fun!!!

• 17 September 2014 - 18:28

Thea En Rob Van Haaster.:

Wat een spannende tijd . Allemaal nieuwe indrukken, apen in het wild enz. Geniet ervan.

• 19 September 2014 - 12:09

Leonie:

Leuk verslag weer en mooie foto's!!
    Véél plezier in Apiaapati!

• 21 September 2014 - 14:35

Carla:

Hey meiden,
    Wat ,n leuk verslag en wat ,n gave foto die van watra.
    Erg leuk om te volgen.
    Geniet ervan van.
    Liefs carla en ab xxx

• 22 September 2014 - 17:21

Lies Warmerdam:

Van Harte gefeliciteerd met je verjaardag, en een hele gezellge dag, en nog veel plezier.